Direktlänk till inlägg 21 mars 2015

En rolig dag

Av Ia Hornesjö - 21 mars 2015 23:30

Hela veckan har matte och jag gått ner till apelplan för att jag skulle lära mig att stå snyggt och att springa fint. Hon har också hållit på med att torka och torka mina ögon och så ha hon suckat och sagt "hur ska det gå att visa dig med dessa fula ögon", husse har sagt att jag är inte alls ful och det är inte så farligt som matte tycker. Ja, att det skulle hända något speciellt har jag nog förstått, men att det skulle vara så många hundar på det stället vi kom till, det visst jag ju inte.

Redan klockan 07,00 på morgonen så packade matte och husse in mig, Olga, Qling och min morbror Nemo i bilen för att åka någonstans.  Det var jättehalt på vägarna och flera bilar hade kört av vägen. Väl framme i Sollentuna som var vårt slutmål så var det hur mycket bilar som helst på den första parkeringen och matte suckade och sa att nu får vi nog gå långt idag, men parkeringen där vi brukar stå, den var alldeles tom.  Toppen sa husse och parkerade på första och bästa platsen, började plocka ur alla saker ur bilen och sedan fick vi alla fyra hundar gå en promenad. När klockan var närmare 8 så var det fortfarande ingen som hade kommit till den hall där vi skulle vara, så matte blev orolig och sa att det kanske inte är i denna hall i år. Hon ringde då en annan tjej som hon visste skulle dit och fick reda på att insläppet var klockan 9 och allt skulle börja klockan 10.  Nu var vi ju i alla fall här och det var rätt så skönt för vi hade fått en bra P-plats.  När klockan var 8.45 så fick vi börja gå in i alla fall och snart var vi alla på plats.  Jag kollade med stora ögon alla hundar som kom in i hallen. Vilken lek det skulle bli idag, tänkte jag.  Men matte och husse hade inte alls tänkt att jag skulle leka utan jag skulle för första gången få visa mig i ringen.

I min klass var det bara jag och lilla Triss, hon är drygt en månad äldre än mig så hon har redan hunnit vara ute i ringen några gånger. Vi är också helt olika, hon är svart och lågställd och jag är orange och högställd, så matte visste ju vilken domaren skulle falla för idag, men hon sa att vad gjorde det om jag blev 2:a, det var ju premiär och huvudsaken var att jag skulle få lära mig något nytt.

 

Jag travade på i ringen och matte var riktigt stolt över mig, visst blev det lite hambosteg ibland, men vad sjutton det är inte så lätt att ha alla fötterna i golvet när man är som jag, ett litet yrväder.

Min kritik från första utställningen:


Kritiken löd: Feminin tik, uttrycksfull med mörka ögon. Aningen snett i bettet. Bra hals, Välkroppad för åldern. Ngt fallande kors. Bra vinklar. Passande benstomme. Bra päls och färg. Kunde koondinera bättre i rörelse. Välvisad


Det där med bettet säger matte att hon inte är ett dugg nervös över, hon vet de som har sett mycket värre ut i sin mun vid 4 månaders ålder som sedan får perfekta tänder när de är färdigvuxna.  Det fallande korset är inte alls så farligt det heller, så kommer jag bara på hur man ska gå ordentligt så ordnar nog det sig också till slut.   Men vad sjutton säger matte, utställning är väl inte hela världen, det finns ju så mycket annat som vi kan ha kul med.

Vi syns och hörs efter morgondagen, för då är det skoj igen på Norsborgs LKK

Yra


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 8 november 2015 09:57

Idag är det Yras första födelsedag     Stor och grann har jag blivit säger matte och husse. Jag väger hela 14,1 kg, så jag går nog i min mammas fotspår. Dagen började bra, matte, husse och mina kompisar hurrade för mig-   alla sex kom...

Av Ia Hornesjö - 3 augusti 2015 08:56

  Nu har jag börjat bli stor säger matte.  Jag har hunnit med 4 utställningar som valp och jag själv tycker att jag har skött mig bra på alla.  I går var det min sista valputställning som jag kan vara med på, för snart blir jag 9 månader och då rä...

Av Ia Hornesjö - 14 juni 2015 08:19

I går var jag till Avesta tillsammans med Qling och Olga för att vara med på utställning. Det var varmt och skönt, men matte tyckte att det var för varmt och ville ha lite vindar i alla fall, men det var så stilla som det bara kunde.  Jag var i alla ...

Av Ia Hornesjö - 12 juni 2015 07:54

Igår när matte och husse skulle till Knivsta och titta på min morbror Nemos valpar så fick jag följa med för att leka lite med deras nya valp Bäbiz. Först var jag jättelugn och gick bara runt och kollade in allt och lät lilla Bäbiz bara lukta in mig,...

Av Ia Hornesjö - 11 juni 2015 08:00

Idag fick jag besök av min syster Bella och även av min kusin Alice som Olga är mamma till. Jag blev jättglad när de kom och Bella och jag satte igång direkt att leka hårda och snabba lekar. Vår morsa Nellie tyckte nog att det gick lite väl hett ti...

Presentation


Jag heter Yra och är ett riktigt yrväder. Föddes den 8/11-14 och fick stanna kvar på kenneln

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards