Alla inlägg under maj 2015

Av Ia Hornesjö - 6 maj 2015 08:08

I måndag var jag ju som ni redan vet på min första kurs i valplydnad.  Matte har berömt mig hela tiden för att jag har varit så lyhörd och orädd för allt och alla.  Jag älskar ju både människor och andra hundar så matte har fått vara lite hård med att berätta att det är inte okej att hälsa på allt och alla.  Så när vi nu tränar så säger matte alltid att det är okej att hälsa innan jag rusar fram och ibland får jag helt enkelt inte alls hälsa.  Börjar ju förstå att det är matte som bestämmer och inte jag själv.

Men helt plötsligt när vi kom hem fråm valpkursen så kände jag obehag av nya saker som jag inte tidigare hade sett.

På parkeringen som jag måste passerar från garaget stod det som vanligt en del taxibilar, men just denna kväll hade en av dem syn skylt uppfälld på taket och jisses vad jag blev skraj, den där hade jag ju aldrig sett tidigare.  Jag stannade upp och bara stirrade på den och sen snabbade jag mig till grinden, men lite nyfiken var jag i alla fall och ville gärna kolla lite extra på bilen.. Matte sa igenting till mig utan hon bara ignoerade det hela och så gick vi in, men jag hörde att hon berättade för husse.

Dagen efter på morgonen när jag och matte skulle gå vår ensamma promenad så var jag precis som vanligt tills vi kom fram till vår apelplan. Matte gjorde som hon alltid gör, vi gick in där och jag fick mitt kommande "stanna".  Sen så ville matte göra en inkallning, något som jag är jätteduktig på.  Matte satte mig och gick irfrån mig precis som hon brukar, men idag var jag extra noga med att kolla mig omkring så det inte fanns några otäcka saker.  Matte sa då att vi hoppar över träningen idag och leker lite istället på vår promenad.   När vi kom hem igen så gör matte som hon alltid gör, kopplar loss mig utanför tomten och så springer jag in och förväntar mig en godis.  Detta gjorde jag idag också, men det blev tvärstopp vid grinden, vad sjutton var det som stod på trappan, den där saken har jag aldrig sett förut, tänkte jag när jag såg något stort gult stå där, jag skyggade och ville inte gå fram till dörren.  Matte ignonerade mig igen och bara gick förbi, det var ju bara husses sågklinga som stod där och den har jag ju sett hur många gånger som helst..  När jag såg att matte vågade gå förbi så sprang jag fort in genom dörren.

Matte säger att vi inte ska bry oss om saker som är läskiga, det är bara att gå förbi och så är de borta.  Ja ja vi får väl se vad som händer-  Annars är jag ju precis den vanliga busiga och keliga tjejen som matte och husse älskar-

Yra

Av Ia Hornesjö - 5 maj 2015 06:05

I går kväll åkte matte och husse ner till vår klubb för att jag skulle få gå kurs för första gången. Undrade lite varför hon fyllde fickorna med falukorv, det brukar jag väl aldrig få när jag leker  Den första jag såg var min bästa kompis labbetjejen Daiysi och jag blev jätteglad, hej och tänkte jag, nu ska vi ut och leka. Men idag var det hårda bud, inte fick jag hälsa på henne och hon blev lika besviken som jag.

Vi gick in i klubbstugan för att lyssna på Marion som är vår kursledare och alla fick presentera sig för varandra och berätta vad de hade tänkt ha sina hundar till. Matte sa att jag skulle lära mig en massa saker för nu vill hon ut på lydnadsbanan igen, det var så länge sedan hon tävlade lydnad. Matte skröt lite om att jag var så lyhörd och duktig redan och Marion skrattade och sa, ja ja, men snart så kommer hon att inte vilja lyssna, för så är det bara.

Vi ska var 9 stycken valpar som ska lära oss att lyda. Det är 2 labradorer, 3 stycken pudel/lagottoblandningar, 1 Portis, 2 cocker och 1 annan ras som matte inte kom ihåg och det kanske var för att den var inte där igår för den hade inte fått sin spruta ännu, sen var inte den andra cockern heller där och matte hon blev så nyfiken vem det kan vara.

Så var vi äntligen klara där inne och vi alla fick gå ut på planen för att lära känna den, men den kan ju jag redan och det spratt till ordentligt i min kropp för nu tänkte jag att det här blir kul att få leka med en massa nya kompisar. Men tji fick jag, inte fick jag gå lös som jag brukar och inte fick jag hälsa på de andra heller, vi skulle bara jobba med kontakten. Det var ju kul att matte hade falukorv i handen för den kontakten ville jag ju inte förlora, men jag blev istället hoppig och hade alls ingen lust att göra som matte sa.  Matte tittade sig omkring och tyckte att de andra hundarna var så duktiga, men jag hade bara en sak i huvudet och det var  "falukorv".  Ja ja, jag jobbade en del och var även jag duktig och fick beröm.  När vi skulle visa vår inkallning (något som jag är jätteduktig på och matte har lärt med ingången så att jag sätter mig perfekt) som Marion inte alls tyckte att det skulle vara något krav på utan bara en lek som gjorde oss glada, ja då blev det helt tillt i huvudet på mig.  Marion sa till matte att hon skulle tjoa och ropa mitt namn hela tiden hon sprang iväg och klart att jag då vill hänga på fort som sjutton.  När matte äntligen hade stannat så släpptes jag lös och jag sprang med full fart mot matte, men inte till henne, jag fick i stället ett cockerfnatt och sprang runt runt och hoppade och lekte. Matte sprang åt ett annat håll och jag hängde på, men forrtfarande så vllle jag bara leka.  Tror nog att matte förstod vad jag hade för tankar i huvudet "äntligen fri".  Ja ja, matte tog tag i mitt koppel, men hon sa ingenting, hon bara ledde mig tillbaka till platsen och sen var allt det roliga över- Vi var i alla fall trötta och frusna, ja jag frös inte, men matte var blöt av både regnet och allt hoppande från mig, när vi gick från planen.

Nu skulle det bli lite mer teori inne i huset, matte sa att jag fick lägga mig i bilen om jag ville och det hade jag ingenting emot. Fick ett ben och jag la mig tillrätta i buren och började gnaga lite innan jag somnade.

När vi kom hem var klockan ungefär 21 och jag ville direkt upp till mattes och husses säng, men de sa att jag fick vänta tills jag hade torkat och all sand och gräs försvunnit ur min päls. Ja accepterade detta och la mig tätt intill min flock till klocan var 22 och då fick vi alla gå ut och kissa.

Snabbt var jag inne och rusade upp för trappan,  jag la mig på golvet intill mattes säng och där sov jag tills klockan var 05,45 i morse.

Yra






Av Ia Hornesjö - 3 maj 2015 22:00

Idag var det jättekul fast vi bara var fyra stycken hundar. Men alla är mina gamla kompisar och vi lekte och hade superkul.  Jag och labradoren leker på precis samma sätt så vi busar så att tungarna hänger som slipsar ur munnen på oss.  Sen är det ju alltid lite prov också på att vi ska kunna komma på inkallning när vi har som roligast och jag är superduktig på det, en av hundarna var jättebusig idag och hade inte alls någon lust att lyssna på sin husse när han ropade utan han sprang till oss hela tiden i stället, men då blev det bara stopp och belägg, inte hit och då blev ju husse lite roligare i alla fall.  Min husse tog bilder med mattes kamera och det blev massor som vanligt, så nu får det bli collage av dessa.

Det blev även en liten film vid inkallningen: 


 

När vi kom så var det bara jag och min bästa kompis och då fick vi vara i lilla hagen och leka med varandra, men sedan kom även de andra två och fick vara med ett tag innan vi gick in i stora hagen och lekte.

 

Lek bus och allvar är det hela tiden

 

Hemma när jag och matte tränar själva så är jag jätteduktig på att sitta kvar tills matte ropar, men när vi är på valpleken så tycker inte de som bestämmer att jag ska göra det utan de vill bara se att valparna är intresserade av sin matte, så de envisas med att skicka iväg mig medan matte springer, men det är ju kul det med och spring i benen blir det.

Men allt har ju ett slut och även detta med leken, så när det är slut så får alla kalla in sina hundar och så sätter de på oss våra koppel och promenerar tillsammans mot utgången där vi får dricka hur mycket vatten vi vill

 

klart att man är ordentligt trött efter denna timme på plan.

I morgon blir det lite annat på klubben för då ska jag få börja gå kurs med matte.

Återkommer om detta när vi har varit där.

Min brorsa Ymer som bor i Göteborg har varit och blivit trimmad hos deras cockertrimmare. Matte säger att han var ju väldigt välpälsad när han var här och det tyckte nog den som trimmade också för han hade fått stå på bordet i tre timmar men varit jätteduktig.

 

Han blev så fin nu när hans fina ansikte kom fram.

Yra  

Presentation


Jag heter Yra och är ett riktigt yrväder. Föddes den 8/11-14 och fick stanna kvar på kenneln

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards