Direktlänk till inlägg 5 maj 2015

Första kvällen på valpkursen

Av Ia Hornesjö - 5 maj 2015 06:05

I går kväll åkte matte och husse ner till vår klubb för att jag skulle få gå kurs för första gången. Undrade lite varför hon fyllde fickorna med falukorv, det brukar jag väl aldrig få när jag leker  Den första jag såg var min bästa kompis labbetjejen Daiysi och jag blev jätteglad, hej och tänkte jag, nu ska vi ut och leka. Men idag var det hårda bud, inte fick jag hälsa på henne och hon blev lika besviken som jag.

Vi gick in i klubbstugan för att lyssna på Marion som är vår kursledare och alla fick presentera sig för varandra och berätta vad de hade tänkt ha sina hundar till. Matte sa att jag skulle lära mig en massa saker för nu vill hon ut på lydnadsbanan igen, det var så länge sedan hon tävlade lydnad. Matte skröt lite om att jag var så lyhörd och duktig redan och Marion skrattade och sa, ja ja, men snart så kommer hon att inte vilja lyssna, för så är det bara.

Vi ska var 9 stycken valpar som ska lära oss att lyda. Det är 2 labradorer, 3 stycken pudel/lagottoblandningar, 1 Portis, 2 cocker och 1 annan ras som matte inte kom ihåg och det kanske var för att den var inte där igår för den hade inte fått sin spruta ännu, sen var inte den andra cockern heller där och matte hon blev så nyfiken vem det kan vara.

Så var vi äntligen klara där inne och vi alla fick gå ut på planen för att lära känna den, men den kan ju jag redan och det spratt till ordentligt i min kropp för nu tänkte jag att det här blir kul att få leka med en massa nya kompisar. Men tji fick jag, inte fick jag gå lös som jag brukar och inte fick jag hälsa på de andra heller, vi skulle bara jobba med kontakten. Det var ju kul att matte hade falukorv i handen för den kontakten ville jag ju inte förlora, men jag blev istället hoppig och hade alls ingen lust att göra som matte sa.  Matte tittade sig omkring och tyckte att de andra hundarna var så duktiga, men jag hade bara en sak i huvudet och det var  "falukorv".  Ja ja, jag jobbade en del och var även jag duktig och fick beröm.  När vi skulle visa vår inkallning (något som jag är jätteduktig på och matte har lärt med ingången så att jag sätter mig perfekt) som Marion inte alls tyckte att det skulle vara något krav på utan bara en lek som gjorde oss glada, ja då blev det helt tillt i huvudet på mig.  Marion sa till matte att hon skulle tjoa och ropa mitt namn hela tiden hon sprang iväg och klart att jag då vill hänga på fort som sjutton.  När matte äntligen hade stannat så släpptes jag lös och jag sprang med full fart mot matte, men inte till henne, jag fick i stället ett cockerfnatt och sprang runt runt och hoppade och lekte. Matte sprang åt ett annat håll och jag hängde på, men forrtfarande så vllle jag bara leka.  Tror nog att matte förstod vad jag hade för tankar i huvudet "äntligen fri".  Ja ja, matte tog tag i mitt koppel, men hon sa ingenting, hon bara ledde mig tillbaka till platsen och sen var allt det roliga över- Vi var i alla fall trötta och frusna, ja jag frös inte, men matte var blöt av både regnet och allt hoppande från mig, när vi gick från planen.

Nu skulle det bli lite mer teori inne i huset, matte sa att jag fick lägga mig i bilen om jag ville och det hade jag ingenting emot. Fick ett ben och jag la mig tillrätta i buren och började gnaga lite innan jag somnade.

När vi kom hem var klockan ungefär 21 och jag ville direkt upp till mattes och husses säng, men de sa att jag fick vänta tills jag hade torkat och all sand och gräs försvunnit ur min päls. Ja accepterade detta och la mig tätt intill min flock till klocan var 22 och då fick vi alla gå ut och kissa.

Snabbt var jag inne och rusade upp för trappan,  jag la mig på golvet intill mattes säng och där sov jag tills klockan var 05,45 i morse.

Yra






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 8 november 2015 09:57

Idag är det Yras första födelsedag     Stor och grann har jag blivit säger matte och husse. Jag väger hela 14,1 kg, så jag går nog i min mammas fotspår. Dagen började bra, matte, husse och mina kompisar hurrade för mig-   alla sex kom...

Av Ia Hornesjö - 3 augusti 2015 08:56

  Nu har jag börjat bli stor säger matte.  Jag har hunnit med 4 utställningar som valp och jag själv tycker att jag har skött mig bra på alla.  I går var det min sista valputställning som jag kan vara med på, för snart blir jag 9 månader och då rä...

Av Ia Hornesjö - 14 juni 2015 08:19

I går var jag till Avesta tillsammans med Qling och Olga för att vara med på utställning. Det var varmt och skönt, men matte tyckte att det var för varmt och ville ha lite vindar i alla fall, men det var så stilla som det bara kunde.  Jag var i alla ...

Av Ia Hornesjö - 12 juni 2015 07:54

Igår när matte och husse skulle till Knivsta och titta på min morbror Nemos valpar så fick jag följa med för att leka lite med deras nya valp Bäbiz. Först var jag jättelugn och gick bara runt och kollade in allt och lät lilla Bäbiz bara lukta in mig,...

Av Ia Hornesjö - 11 juni 2015 08:00

Idag fick jag besök av min syster Bella och även av min kusin Alice som Olga är mamma till. Jag blev jättglad när de kom och Bella och jag satte igång direkt att leka hårda och snabba lekar. Vår morsa Nellie tyckte nog att det gick lite väl hett ti...

Presentation


Jag heter Yra och är ett riktigt yrväder. Föddes den 8/11-14 och fick stanna kvar på kenneln

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards